5/14/08

transprutia

Acolo se produc paradoxuri istorice şi culturale în fiece clipă, acolo se întemeiază o istorie anormală, bizară, frustă, aici ai putea să duci o existenţă la limită, intensă, mirându-te şi oripilându-te de anomalii care se desfac firesc şi fără jenă la tot pasul. Aici interesul meu pentru bizarerii e îndestulat, aici aş putea să mă desfăt cu o prodigioasă materie primă socioculturală pe care să o reverberez prin studiu şi analiză antropologică.
Înainte, cu destulă vreme înapoi, vroiam să ajung prin Tibet, Israel, Afganistan şi alte zone exotice, să mă întrupez într-un antropolog călător care să înregistreze moduri inedite de a fi. Ei, bine, nu cred că se merită să bat atâta drum.
Am să trec Prutul şi am să fac studii antropologice, observând scene şi situaţii din Transprutia mea obsedantă. Am să reabilitez un spaţiu marginalizat de studiile ştiinţifice occidentale, am să valorific un teren de investigaţie cel puţin la fel de interesant şi ofertant ca zonele exotice pomenite mai sus.

Şi ca să ofer mostre fugare de asemenea materie primă: aici cetăţenii se încred cel mai mult în Biserică, însă îi votează pe comunişti; oficianţii de prestigiu depun flori la monumentul lui Ştefan cel Mare şi elogiază victoria sovietică din 1945, populaţia majoritară a fost declarată minoritate naţională, dar mai ales această nepotrivire conceptuală:
Televiziunea Publică şi-a marcat acum de curând 50 de ani de activitate cu sindrofii naţionale de amploare, ocazie cu care un tânăr a găsit potrivit şi oportun să protesteze în stradă împotriva caracterului ei corupt şi aservit puterii oficiale, împotriva programelor de ştiri care monitorizează exclusiv vizitele lui Voronin şi Tarlev din ţară şi în rest, nimic (în RM nu se întâmplă nimic, totul e bine şi frumos, ce minunat e să fii cetăţean al RM!), împotriva dezbaterilor televizate la care sunt invitaţi numai aghiotanţii fideli ai Generalului Voronin, împotriva prea numeroaselor emisiuni în rusă, împotriva limbii româneşti jalnice vorbite de prezentatori, împotriva manipulării pe faţă şi fără regret a populaţiei, acesta fiind singurul post TV care are acoperire pe tot teritoriul RM.
Şi acest tânăr a fost bineînţeles reţinut, bătut şi condamnat la 3 zile închisoare pentru acte de huliganism şi injurii publice.

nu-i aşa ca Transprutia mea e exotică?